Wednesday 18 September 2013

Trip Melancong Sambil Membeli Belah Ho Chi Minh ,Vietnam

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Ho Chi Minh , Vietnam yang juga dikenali sebagai Saigon merupakan destinasi yang sangat menarik untuk wanita Malaysia amnya, khususnya kaum hawa beragama Islam yang gemar bershopping untuk mendapatkan pakaian keperluan mereka. Daripada tudung, baju kurung, beg sehinggalah kasut dijual pada harga yang murah yang selalunya menjadikan masa untuk bershopping tidak pernah cukup.
Hari Pertama,

Setelah tiba di Ho Chi Minh Air-Port, kami diberitahu tentang restoran halal untuk pengunjung muslim yang bakal di hidangkan. Kami diberitahu pada 10 tahun lepas, terdapat hanya 3 buah restoran makanan halal disini, namun pada hari ini jumlah restoran Halal telah menjadi 30 buah kesemuanya yang terletak di banyak kawasan terutama di tengah-tengah Kota Ho Chi Minh menjadikan pelancong dan pemborong tidak perlu risau untuk mengisi perut sepanjang 3 hari.





Tempat Pertama yang dikunjungi ialah Pasar Bey Tan yang dikenali China Town menjadi tumpuan kerana mempunyai pelbagai jenis barangan yang dijual dari Kain, Tudung, Selendang , Makanan, Barangan Plastik, T-shirt dan Beg. Hari pertama merupakan hari untuk melihat-lihat dan mengetahui harga barang secara kasar.
Kami Pulang Ke Hotel untuk menguruskan diri. Untuk mereka yang tidak memerlukan rehat, mereka hanya boleh berjalan selama 1 minit daripada Hotel Penginapan ke Pasar Ben Tan yang cukup terkenal dengan pakaian murah, berjahit atau tidak, bermanik, pelbagai jenis kain termasuk Suit lengkap lelaki yang boleh disiapkan sehari hanya pada harga RM250 berserta seluar mahupun baju untuk majlis nikah lengkap disini.
Sepanjang Perjalanan ke Pasar Ben Tan juga sudah ada kedai-kedai pakaian yang menawarkan harga yang murah dang lengkap untuk anda mencari segala bentuk keperluan.

Hari ke 2

Hari ini adalah hari untuk mengunjungi terowong bawah tanah yang dibuat dan digunakan semasa perang antara Amerika- Vietnam. Kunjungan ini bukan seperti kunjungan seperti melawat muzium, tetapi tempat ini TERSANGAT menarik untuk kita mengetahui rahsia tentera Kominis mengalahkan Amerika. Mereka merangka strategi TERSANGAT teliti dan setiap aspek tanpa penggunaan teknologi canggih. Hanya berbekalkan idea yang efektif, tentera dan hutan sebagai keperluan. Haha




Lawatan tamat pada tengah hari, maka selepas makan tengah hari. Masa untuk terus bershopping.




No comments: